Projectes destacats

La gestió de conflictes en l’espai migdia

En el marc del projecte APS promovent la cultura de pau, avalon i mediam amb el suport dels infants, han desenvolupat un plegat d’eines per abordar la gestió de conflictes en l’espai de migdia

Sabies que l’espai de migdia és el lloc on es donen més conflictes de l’escola?

L’espai de migdia és un espai on conviuen moltes persones: infants i joves, equip de monitoratge, coordinació de l’equip, claustre i altres professionals que treballen en el centre. A vegades, aquesta convivència es trenca i pot acabar en conflicte.
Una de les obligacions dels centres educatius és la de garantir el benestar físic i emocional dels infants i joves. També en l’espai de migdia. En el pati i el menjador són espais on es donen molts conflictes i on més necessiten una mirada mediadora per tal de poder millorar la qualitat de les relacions de totes les persones involucrades.

“El que passa al pati repercuteix a l’aula”

Aquesta és una de les afirmacions que hem recollit d’una professora que ha participat en el projecte. Els docents afirmen que els conflictes que s’inicien en l’espai de migdia tenen un impacte en el benestar de la classe i poden fer que el conflicte vagi escalant.

 

Infants i joves que discuteixen al pati, baralles quan es juga a futbol o infants i joves que se senten fora del grup són situacions freqüents que conformen part de la realitat de molts centres educatius.

 

”Creiem que als monitors i monitores se’ns exigeix molt pedagògicament per les eines i el temps que disposem”

Aquest comentari és d’un monitor que ha fet una formació amb Mediam de resolució de conflictes en àmbit escolar. Els monitors i monitores viuen situacions complexes que a vegades demanen una situació immediata. I a vegades costa saber què fer. Per aquest motiu és clau per tot el centre educatius disposar de formació en eines de resolució de conflictes per a les persones que treballen amb infants i joves.

 

A vegades, s’exigeix als monitors i monitores que resolguin conflictes, fomentin l’aprenentatge dels infants i joves, que ajudin al personal de cuina, que facin reunions amb la direcció del centre, que ajudin als seus companys i moltes tasques més. Tot en dues hores que dura el menjador.

 

És important cuidar l’equip de monitoratge i formar-lo perquè tinguin eines per fer la seva feina.

3 Motius per formar l’equip de monitoratge

1. Permet que els monitors i monitores unifiquin mirades i treballin conjuntament amb la coordinació i la direcció del centre.

 

2. Dona eines pràctiques perquè els monitors i monitores puguin observar les dinàmiques del grup i prevenir els conflictes.

 

3. Tenir monitors formats en la mirada mediadora ajuda a millorar el benestar dels infants i joves.

 

“Des que hem incorporat la prevenció i la formació, les famílies han deixat de queixar-se sobre l’espai de migdia”

Ens comentava una directora d’un centre que ha apostat per incorporar la mirada mediadora en l’espai de migdia. Dins de la nostra proposta formativa hem inclòs:

 

  • Formació per monitoratge en gestió de conflictes: Incorporant la comunicació no violenta, els cercles restauratius, escolta activa i altres eines i pràctiques.
  • Acompanyament a la figura de coordinació en temes de gestió d’equips,
  • Sessions amb famílies: on treballem amb les mateixes eines, com la comunicació no violenta, que portem a l’aula per tal que les famílies també puguin aplicar la mirada mediadora a casa.
  • Reunions de coordinació: que duem a terme amb els diferents col·lectius (famílies i monitors, direcció del centre i coordinació de migdia, i coordinador/a amb monitoratge) per tal d’alinear objectius i full de ruta.

 

Si les famílies estan tranquil·les és perquè saben que els seus infants i joves estan en bones mans. Compartir la feina que s’està fent per resoldre els conflictes i incorporar les famílies ajuda a rebaixar l’escala del conflicte.

 

En les reunions amb famílies compartim com estem treballant amb el centre i duem a terme adaptacions de les dinàmiques que fem amb els infants i joves.

 

La idea de fons sempre és la mateixa: treballar conjuntament pel benestar dels infants i joves.
Cada dia són més els centres que demanen incorporar una mirada mediadora en l’espai de migdia per acabar amb els conflictes.

 

En el marc del projecte APS hem elaborat una Guia d’Intervenció en Espais de migdia que oferim a tots els centres educatius.

Descarrega’t la guia

Us podeu descarregar aquesta guia clicant aquest enllaç.

Organitza:

Amb la col·laboració::