Avalon

Notícies

18 de maig del 2020
APS Cultura de pau. Ens adaptem al nou moment.

< Tornar a l'index
Compartir en Facebook Twitter



 
Durant el curs escolar 2019-2020, hem tingut la gran oportunitat de poder impulsar dos projectes d’Aprenentatge Servei (APS) a dos centres educatius diferents; escola “Marenostrum” i escola “Els Porxos”. El motiu principal pel qual, des de AVALON i MEDIAM, som partidàries de crear i desenvolupar projectes d’aquesta tipologia, és perquè valorem  l’essència  transformativa i connectora que produeix als i les alumnes. I és que, com J.M. Puig et. al. (2006) exposa, són una “proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els i les participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo”.
 
Així doncs, davant de la gran oportunitat que teníem de poder connectar l’alumnat amb la realitat social i la societat amb els centres educatius i d’aquesta manera, aprendre vivencialment a formar part d’una comunitat tot generant nous aprenentatges i donant resposta a una necessitat social, vàrem decidir iniciar dos APS. Els dos projectes tenen per objectiu general → Incorporar una cultura de pau en l’entorn educatiu que pugui traslladar-se a l’entorn social, generant una visió del conflicte on tots i totes juguem un paper tant en la gestió com en la transformació d’aquests. En relació amb la transformació social què esperàvem assolir a l’hora de crear-lo i que continuem esperant assolir, és que, els dos centres escolars, incorporin una nova mirada de la gestió de conflictes que pugui contribuir a millorar la convivència a l’escola i fer-ho des de l’aprenentatge, la reflexió conjunta i que els nens i nenes siguin els promotors d’aquests canvis.
 
La raó principal per a què, anteriorment, he detallat que “continuem esperant assolir”  la transformació social d’ambdós projectes APS, és degut al capgirament que, en aquests moments, estem vivint.
 
Un capgirament iniciat pel virus COVID-19 que ens afecta amb més intensitat o menys a tots els nivells i àmbits de les nostres vides. Des de Mediam i Avalon estem vivint a les nostres cases, el millor possible el període de confinament gràcies a les cures que ens estem donant entre tots i totes a través de trucades, videotrucades i missatges d’estima, d’empatia, d’escolta activa, de paciència i de suport entre tots i totes. Un altre dels detonants que ha fet i fa que, aquest període de temps sigui més acollidor, emocionalment parlant, ha estat el canvi de mirada que hem realitzat enfront aquesta situació, com una oportunitat de transformació positiva i millora individual i col·lectiva, en lloc de viure-la com un període d’opressió.
 
Per què hem fet  aquest canvi de mirada?, per dos motius:
 
Salut mental i emocional
Mediam i Avalon són organitzacions sense afany de lucre que destaquen per tenir un equip multidisciplinari que treballa en xarxa per tal d’apropar a la societat la mediació i la cultura de pau com una forma positiva de transformar el món. D’aquesta manera, al treballar en equip, cada una de nosaltres ens necessitem i ens retroalimentem. Llavors, si el que ens introduïm per alimentar-nos és nociu, el resultat també ho serà. És per aquest motiu que, de manera personal i professional, portem a terme un seguit d’accions per millorar la nostra salut mental i emocional perquè  les restes de persones també la tinguin.
 
Aquestes accions són:
 
Ser conscients dels nostres sentiments i necessitats.
Expressar els sentiments i necessitats mitjançant la Comunicació No Violenta.
Gestionar  l’estrès a través de la introspecció; meditació i respiració conscient.
Buscar l’equilibri entre el treball, l’oci i el repòs.
La cura de la salut física mitjançant la ingesta d’aliments saludables, realitzant exercici regularment i dormint 8 hores diàries.
Connectar de manera positiva amb les persones del nostre voltant.
Trobar propòsit, els seus significats i centrar-nos en aquests; que és important i necessari per a nosaltres?. És a dir, passar el temps fent el que sigui significatiu per a nosaltres sempre que no faci mal a la resta.
 
Laboral 
Actualment desenvolupem  dos projectes d’Aprenentatge Servei; un al centre educatiu “Marenostrum” i l’altra a “Els Porxos” i ens hem vist obligades a adaptar la nostra metodologia de treball, ja que els centres educatius es mantenen tancats fins a possiblement el mes de setembre.
 
Així doncs, com que no podem realitzar les nostres propostes de manera presencial i directe amb l’alumnat, hem adaptat les intervencions de dues maneres:
 
REPTES PELS NENS 
 
Lligant el tema en comú d’ambdós projectes; la Cultura de pau, els dos centres han acceptat la nostra proposta. Aquesta consisteix en:
 
Des de Mediam i Avalon hem elaborat un seguit de reptes o propostes perquè els nens i nenes els puguin fer a casa seva. Cada setmana els hi proposem accions per tal que ells continuïn sent els nostres ambaixadors de la pau, cada dilluns reben un video amb una proposta i ells al llarg de la setmana ens la retornen.
 
Llavors, tots i totes les alumnes que hagin gravat, fotografiat o redactat el seu repte, els hi demanem que enviïn el treball realitzat al nostre correu per així poder recollir i conèixer quines han estat les seves propostes creatives! En ser conscients que no totes les famílies tenen a la seva disponibilitat els recursos materials i temporals necessaris per accedir-hi i realitzar-ho –ja que aquests reptes es poden realitzar en família–, hem especificat que la proposta a realitzar no és obligatòria.
 
Uns exemples del reptes proposats són:
 
Repte I →  La motivació
 
Crear un ball amb la cançó d’Estopa y Rozalen –”Vivir” i fer un vídeo d’aquest. Llavors, han de respondre a dues preguntes: “Que us ha agradat més de la cançó? Per què?” i “Com us heu sentit fent aquest repte? Per què?”
 
Repte II → L’agraïment 
 
Realitzar un seguit de cartes d’agraïment mitjançant una cartolina o un foli i amb un llapis i un regle fer rectangles o quadrats  i retallar-los. A cada un d’ells, hauran de dibuixar o escriure l’acció que estiguin contents i contentes de poder fer durant aquests dies de confinament. Amb aquestes cartes, tenen l’opció de compartir-les i conèixer quines cartes han fet cada un i una de les persones que viuen amb ells i elles.
 
I cada setmana anem rebem propostes del nens i nosaltres anem enviem nous reptes per tal de posar el focus d’atenció en totes aquelles coses que ens ajuden a generar un clima de pau i tranquil·litat a les nostres cases.
 
PROPOSTES DE SUPORT PER EL PROFESSORAT

En ser conscients que aquest moment està generant dificultats a l’hora de mantenir el funcionament de les escoles, hem volgut aportar benestar de cada un dels equips de professors, professores i la direcció per tal de cuidar-los i  que la tornada al setembre pugui ser més beneficiosa. Aquesta proposta consisteix a poder facilitar un espai virtual setmanal o quinzenal amb tot el professorat on s’abordaran un gran ventall de temes per després recollir les inquietuds i necessitats de cada un i una d’elles per poder construir-les en equip.
 
Els temes proposats són:

“Com estic vivint el confinament?, “Quines eines m’ajuden a gestionar-ho emocionalment?”.
“Quines dificultats i reptes tenim professionalment en aquest confinament”? (el teletreball, la tecnologia…)
“Com gestionar de manera positiva les preocupacions i els conflictes familiars i laborals?”
“Com ens donem i podem donar-nos suport entre nosaltres
“Com puc acompanyar emocionalment als nens de manera virtual en aquesta nova etapa?”.
 
D’aquesta manera, davant de l’inesperat escenari que se’ns ha presentat, des de Mediam i Avalon hem pensat que aquestes dues propostes són les més adients en relació amb les necessitats i possibilitats actuals  dels centres escolars i de la nostra organització. Intentem, de la millor manera possible, seguir oferint  el nostre granet d’ajuda i de cura a cada una de les escoles.