Des d’Avalon fa vora sis anys que anem treballant a l’aula acompanyant grups i observant-ne el funcionament. Per això ens hem donat suport a dinàmiques i propostes que poguessin ser motivadores per als nens.
Fruit d’aquests anys de treball hem volgut elaborar un Manual – RECURSOS PER PENSAR I SENTIR LA CULTURA DE PAU A L’AULA amb la col·laboració de Mediam i Educació Participant, on hem seleccionat una sèrie de recursos que els i les docents poden aplicar a l’aula . Són jocs, dinàmiques i espais per construir diàlegs i reflexions.
El camí comença des de la figura del DOCENT FACILITADOR/A, la persona que acompanya el grup i que fa propostes on els alumnes aprenen a conèixer-se millor, a interrelacionar-se amb l’altre, a compartir idees i visions diferents, a generar un concepte de grup, i finalment a ampliar aquesta mirada al món. I perquè parlem del/la docent facilitador? Perquè és més important com, que el que fem. Les dinàmiques són petits detonants i la mirada i la intenció que la docent posa és realment l’element clau. Quan un docent es col·loca el barret de facilitador, comença a observar el grup amb mirada curiosa, a escoltar aquelles coses que normalment no escolta, a sentir i deixar-se sentir amb el grup.
Un element transversal i molt present en l‟evolució d‟un grup són les habilitats que anem construint en relació amb la gestió de conflictes i en aquest manual té un espai de treball exclusiu, per avançar amb les diferències i aprendre a construir desde la diversitat. A l’aula apostem per un treball socioafectiu acompanyat d’eines com la mirada restaurativa i la comunicació no violenta CNV, que ens ajuden a poder construir comunitat, a cuidar-nos com a grup i avançar junts/es.
La selecció de material respon a aquesta mirada mediadora i el nostre objectiu és que sigui un material que el/la docent pugui anar aplicant a l’aula al llarg de tot un any, escollint entre unes 60 propostes, aquelles que s’adapten a l’edat o cicle formatiu de cada grup.
I finalment en aquest manual trobareu una sèrie d’exemples que parteixen des de la metodologia Aprenentatge i Servei (#ApS), on l’alumne després de rebre una sèrie d’aprenentatges, duen a terme accions impulsades per ells mateixos. Són accions que hi contribueixen i en aquest cas ajuden a fomentar una cultura de pau. Aquest és un nou enfocament, que transforma els alumnes en agents actius de canvi.
Aquest dossier ha estat elaborat en el marc del projecte APS CULTURA DE PAU i s’ha implementat inicialment en els centres MARENOSTRUM i PORXOS. Esperem que sigui un material útil i pràctic i que en pogueu gaudir redescobrint els grups.
Organitza:
Amb la col·laboració::